Prentenboek ‘Garage Gust’ – Filosoferen over wat beter kan

Beschrijving van het boek ‘Garage Gust’ door L. Timmers

Gust is een vrolijke doe-het-zelver. Geen klus is te groot of te moeilijk voor hem. Gelukkig heeft hij nog wat spullen staan om zijn klanten te helpen met de grote en kleine problemen aan hun voertuigen. 

Introductie

Lees ter introductie het prentenboek voor of bekijk een voorleessessie op Youtube. 

Gespreksregels

Benoem de gespreksregels die je hanteert in de kring.

Begrijpend luisteren

Stel enkele vragen om na te gaan of de kinderen het verhaal hebben begrepen en om het te verbinden met hun belevingswereld:

  • Waar is Gust goed in?
  • Hou jij ook van knutselen en repareren, net als Gust?
  • Wat knutsel jij graag?
Gespreksregels

Leid het filosoferen in. Benoem de gespreksregels die je hanteert in de kring.

Creatief denken

Stel enkele vragen die de kinderen uitdagen om creatief te denken naar aanleiding van het prentenboek.

Gust maakt alle auto’s en brommers die in zijn garage komen mooier of beter. Laten we eens bedenken of er nog meer dingen zijn die mooier of beter kunnen.

  • Zou de stoel waarop je zit mooier of beter gemaakt kunnen worden? Wat zou je veranderen?
  • Zouden je schoenen beter of sneller kunnen? Wat zou je veranderen?
  • Zou een fiets beter kunnen? Op welke manier?
  • En zou een schommel beter kunnen? Op welke manier?

Filosoferen

Denk tot slot samen na aan de hand van de volgende filosofische vragen:

  • Kan alles altijd nog beter?
  • Wat vind jij goed zoals het is?
Afsluiting en verwerking

Sluit het gesprek af met een korte samenvatting. Ter verwerking kunnen de leerlingen een tekening maken van bijvoorbeeld een superfiets, een superschoen of een superschommel. 

 

image_pdf