Kunstkijken met jonge kinderen

Opzet

Onderstaand vind je een aantal stappen en vragen die je kunt gebruiken om met jonge kinderen (groepen 1 tot en met 4) beeldende kunst te bekijken en te bespreken. 

Een kunstwerk kiezen

Het kunstkijken start bij het kiezen van een kunstwerk. Je kunt daarvoor een kunstwerk in de school, in de wijk of op internet (weer te geven op het digibord) selecteren. Ook kun je een beeld, kunstfoto of schilderij van thuis meenemen. Probeer iets te kiezen dat jonge kinderen aanspreekt. Denk daarbij aan heldere kleuren, herkenbare vormen en laagdrempelige thema’s. Voor jonge kinderen zijn onderwerpen dicht bij huis, in de nabije leefwereld, altijd aan te raden zodat ze kunnen putten uit en refereren aan hun eigen ervaringen.

Kom je er niet uit? Hier zijn enkele suggesties, de afbeeldingen vind je op internet:

  • ‘The arrival of spring in Woldgate, East Yorkshire in 2011’ van David Hockney
  • ‘Tender Dinghi’ van Friedensreich Hundertwasser
  • ‘Geel-rood-blauw’ van Wassily Kandinsky
Start

Laat de leerlingen het kunstwerk eerst rustig bekijken. Geef ze de tijd om erover onderling over te praten of uiting te geven aan wat het bekijken van het kunstwerk met ze doet.

Stap 1: Welke kleuren zie je?

Vraag de leerlingen welke kleuren zijn zien in het kunstwerk. Sommige werken zijn eenduidig van kleur of hebben een paar primaire kleuren. Andere zullen vele kleurschakeringen hebben. Daag de leerlingen in dat geval uit zoveel mogelijk kleuren te benoemen (en eventueel hun eigen namen aan deze kleuren te geven).

Stap 2: Welke vormen zie je?

Vraag de leerlingen welke vormen zij zien in het kunstwerk. Alle beelden bestaan op een of andere wijze uit rechten en krommen: uit cirkels, bogen, driehoeken, vierkanten, rechthoeken, golven, blokjes etc. Welke vormen kunnen de leerlingen ontdekken.

Stap 3: Lijkt het ergens op?

Vraag de leerlingen of het kunstwerk ergens op lijkt. Herkennen zij er bepaalde figuren of voorwerpen in? Lijkt het heel echt en natuurgetrouw, of moet je je fantasie gebruiken?

Stap 4: Waar gaat het over?

Vraag de leerlingen of het kunstwerk ergens over gaat. Wat wil de kunstenaar ons laten zien? Welke verhaal bedenk jij erbij?

Stap 5: Wat vind jij ervan?

Vraag de leerlingen wat zij van het kunstwerk vinden. Worden ze er vrolijk van, of juist droevig? Vinden ze het mooi? Zouden ze het boven hun bed hangen? 

Afsluiting 

Sluit het gesprek af met een korte samenvatting. Probeer deze les een paar keer te herhalen met heel verschillende kunstwerken, zodat de leerlingen oefenen in kunstkijken. 

image_pdf