‘Scoren’ – Filosoferen over doorzettingsvermogen

Introductie

Lees ter voorbereiding uit de bundel een of meerdere verhalen voor over sporters – liefst aansluitend bij sporten die door de kinderen in de groep beoefend worden.

Gespreksregels

Leid het filosoferen in en benoem de gespreksregels in de kring.

Filosofische vragen

Filosofeer aan de hand van (enkele van) de volgende vragen:

  • Wat is doorzettingsvermogen?
  • Wanneer is doorzettingsvermogen belangrijk?
  • Wanneer had jij doorzettingsvermogen nodig? En waarom?
  • Hoe voelt het als je moet doorzetten?
  • Is alleen doorzettingsvermogen genoeg om te bereiken wat je wilt?
  • Waardoor kun je soms toch opgeven?
  • Hoe voelt het als je hebt bereikt wat je wilde, als je niet hebt opgegeven?
  • Welk doel zou jij, met veel doorzettingsvermogen, willen bereiken?
Verwerking

Laat de leerlingen een complimentenkaart maken voor zichzelf of een ander, die zij waarderen om haar of zijn doorzettingsvermogen. Maak als leerkracht ook enkele complimentenkaarten voor leerlingen die je een hart onder de riem wilt steken en bij wie je doorzettingsvermogen herkent of wilt aanmoedigen. Gebruik daarvoor eventueel de kaarten onder deze link.

Verantwoording

Titel: Scoren

Schrijver: T. Olsthoorn

Uitgeverij: Van Goor, Amsterdam 2021.