Kunstkijken: Filosoferen over beeldende kunst

Opzet

Onderstaand vind je drie ‘Kunstkijkers’: routes waarlangs je een gesprek over een kunstwerk kunt voeren. Ze gaan over de vraag of het kunstwerk ergens op lijkt, of het mooi is en of het eigenlijk wel kunst is. De Kunstkijkers zijn eenvoudig van opzet, waardoor leerlingen ze zelf kunnen langslopen. Dat kan op verschillende manieren, waarbij steeds de doelstelling is de leerlingen actief naar kunst te laten kijken, maar ook aan te moedigen zelfstandig het gesprek daarover te voeren.

Een kunstwerk kiezen

Het kunstkijken start bij het kiezen van een kunstwerk. Leerlingen kunnen dat zelf doen door een kunstwerk in de school, in de wijk of op internet te selecteren, of door een beeld, kunstfoto of schilderij van thuis mee te nemen. Natuurlijk kun je als leerkracht ook zelf een kunstwerk kiezen om met de groep te onderzoeken. Kom je er niet uit? Hier zijn enkele suggesties, de afbeeldingen vind je op internet:

  • ‘The arrival of spring in Woldgate’ van David Hockney
  • ‘Pumpkin’ van Yayoi Kusama
  • ‘Untitled (Black Tar and Feathers)’ van Jean Michel Basquiat
  • ‘Automatik’ van Edward Hopper
  • ‘Orange and Yellow’ van Mark Rothko
  • De Nana’s in Hanover van Niki de Saint Phalle
  • ‘Red Canna’ van Georgia O’Keefe
Zelfstandig filosoferen

Verdeel de klas in kleinere groepen zoals tafelgroepjes of viertallen. Geef elke groep een print van een Kunstkijker. Voor de gehele klas kan het interessant zijn om dezelfde Kunstkijker toe te passen op verschillende kunstwerken en daarna de uitkomsten te vergelijken. Of om juist verschillende Kunstkijkers te doorlopen naar aanleiding van eenzelfde kunstwerk en het op die manier breed te onderzoeken.

Het kan behulpzaam zijn om per groepje een gespreksleider aan te wijzen die de vragen stelt en leiding geeft aan het gesprek. Ook is het raadzaam om van tevoren een tijdsduur af te spreken voor het gesprek (bijvoorbeeld 30 minuten). Loop rond tijdens het zelfstandig filosoferen in de groepen en ondersteun of verduidelijk waar nodig. Vraag de gespreksleiders om na afloop plenair kort verslag uit te brengen van hoe het gesprek is verlopen en wat het belangrijkste idee of inzicht was.

Kunstkijkers

PDF Kunstkijker 1 – Lijkt het ergens op?

PDF Kunstkijker 2 – Is het mooi?

PDF Kunstkijker 3 – Is het wel kunst?

image_pdf