Filosoferen over samen spelen

Gespreksregels

Leid het filosoferen in en benoem de gespreksregels in de kring.

Introductie

Lees ter inleiding het gedicht ‘Huis van blokken’ voor:

 

Huis van blokken
een huis van blokken
een paard met sokken
een auto met ramen
een deftige dame
een aap met kleren
een eend met veren
allemaal speeltjes op de grond
ring, ring, ring aan de staart van de hond

Filosofische vragen

Voer het gesprek aan de hand van (enkele van) de volgende vragen:

  • Waarmee speel jij graag?
  • Is puzzelen ook spelen? Is sporten ook spelen? Is tekenen ook spelen? Waarom (niet)?
  • Met wie speel jij graag?
  • Heb je andere kinderen nodig om te kunnen spelen? Waarom (niet)?
  • Is het moeilijk of makkelijk om samen te spelen? Waarom?
  • Wat is leuker: samen spelen of alleen? Waarom?
Verwerkingsopdracht

Sluit het gesprek af en speel eventueel een kringspel zoals ‘Zakdoekje leggen’ of ‘Tik, tik, wie ben ik’.

 


Deze les sluit aan bij De Vreedzame School BLOK 1 – groep 1-2

Verantwoording

Gedicht: M. Diekmann
uit: ‘Wiele wiele stap’ (later opgenomen in de bundel ‘Ik zie je wel, ik hoor je wel’)
Querido, Amsterdam 1977