Filosoferen over knuffelen

Toelichting voor de gespreksleider

Het onderwerp knuffelen vormt een laagdrempelig en alledaags gespreksthema binnen het leergebied seksuele en relationele vorming. Knuffelen is fijn en belangrijk in relaties tussen mensen. Niet elk moment en elke relatie is echter geschikt voor een knuffel. En niet iedereen houdt er evenveel van. Daarover gaat dit gesprek. 

Introductie 

Over het onderwerp knuffelen bestaan diverse prentenboeken die als introductie voorgelezen kunnen worden. Sommigen zijn nog nieuw te koop, anderen beschikbaar via de (school)bibliotheek. 

  • ‘Knuffel’ door E. McLaughlin (uitgeverij Van Goor, 2019);
  • ‘Dorus – Ik wil een knuffel’ door D. Melling (uitgeverij Van Goor, 2011);
  • ‘Knuffel’ door J. Alborough (uitgeverij Gottmer, 2009);
  • ‘Het grote knuffel-boek’ door G. van Genechten (uitgeverij Clavis, 2011).

Heb je geen van de boeken beschikbaar? Bekijk dan een voorleesvideo van één van deze titels op Youtube.

Gespreksregels

Benoem voor de jongste kleuters bij elk gesprek opnieuw wat de werkwijze en het doel van het filosoferen is, bijvoorbeeld: Er zijn vragen waar we samen over nadenken. We vertellen elkaar in de kring wat we denken. Alle antwoorden zijn goed en iedereen doet mee. 
Geef een paar eenvoudige gespreksregels aan.

Filosoferen

Denk samen na aan de hand van (enkele van) de volgende vragen.

  • Met wie knuffel jij graag?
  • Wat is knuffelen? Wat doe je als je knuffelt? Kun je het voordoen?
  • Mag je met iedereen knuffelen? Waarom denk je dat?
  • Mag iedereen met jou knuffelen? Waarom vind je dat?
  • Is knuffelen altijd fijn? Wanneer vind je het niet fijn?
  • Durf je het te zeggen als je liever geen knuffel wilt? Hoe kun je dat zeggen?
  • Wat kun je doen in plaats van een knuffel? Kun je iets bedenken (zoals een boks, een dansje, een hand geven)?
Afsluiting en verwerking

Sluit het gesprek af met een korte samenvatting.

Ter verwerking kunnen de leerlingen eventueel oefenen met het aangeven van wat zij prettig vinden in contact met anderen. Maak daarvoor aan het einde van de schooldag een rij bij de deur en laat elk kind kiezen hoe zij of hij afscheid wil nemen van de leerkracht: met een knuffel, een high-five, een boks of een hand?

Verantwoording

Titel: Knuffel
Schrijver: E. McLaughlin
Uitgeverij: Van Goor, Amsterdam 2019.

image_pdf